Gezond Eten Met Thea

Tonijn-Aubergine Tapenade

TONIJN-AUBERGINE TAPENADE

 

Voor 4 personen

Benodigdheden:

1 aubergine, 1 blikje tonijn op water, 1 teentje knoflook, olijfolie, zout en peper, olijven.

 

 


Bereiding:

Snijd de aubergine doormidden en snijd het vruchtvlees in met een scherp mes. Elke halve centimeter inkerven tot vlak voor de schil. Leg dit in een ovenschaal. Doe de uitgeperste knoflook hierover verspreiden en strooi er peper en zout over heen. Giet er royaal de olijfolie over heen en dek het af met aluminiumfolie. Zet dit in de voorverwarmde oven  van 200 graden en na 15 min haal je het aluminiumfolie eraf waarna het geheel vervolgens nogmaals 15 min in de oven mag. Laat wat afkoelen en nu kun je het vruchtvlees er heel goed uit lepelen. Prak dit vruchtvlees goed. Laat ondertussen de tonijn uitlekken en prak dit er doorheen. Breng eventueel op smaak met zout en peper. Nu is het klaar voor gebruik. Je kan er ook olijven doorheen mengen maar die kan je ook alleen als garnering gebruiken.

Waarom is dit nou zo gezond?:

Aubergine is een wat minder gegeten groente maar eigenlijk is dat jammer, gezien zijn meerwaarde voor onze gezondheid. Rauw is deze groente giftig omdat hij onder de nachtschade planten valt, maar wanneer deze verwarmd bereid wordt is hij heel gezond. Door het lage natrium gehalte en het hoge kalium gehalte zorgt hij juist voor een goed vocht evenwicht binnen en buiten onze cellen. Natrium onttrekt namelijk vocht aan de cellen en kalium zorgt hierbij voor het evenwicht. Door het hoge gehalte aan foliumzuur is het goed voor ons zenuwstelsel en ook voor zwangere vrouwen is dit stofje heel goed want het zorgt voor een gezonde ontwikkeling van de hersenen van de ongeboren baby. Het helpt bij de aanmaak van rode bloedlichaampjes wat weer goed is voor zuurstof transport in het bloed.

Tonijn bevat een hoog gehalte aan omega-3 vetzuren wat goed is voor de groei van het lichaam, voor de bloedvaten en het bloed zelf, voor de hersenen, zenuwen, huid en voor de ogen. Bij regelmatig eten van tonijn heb je daarnaast minder kans op een depressie, hartproblemen, alzheimer, zichtproblemen. Het verhoogt het goede deel van het cholesterol (HDL) en het stimuleert de ontwikkeling van de hersenen bij baby’s. Ook zit het nog eens bomvol met vitaminen en mineralen waaronder vitamine D, vitamine B11, magnesium en kalium.

Olijven hebben een hoog oliezuur gehalte en dat houdt de cholesterol niveaus in balans. Minder kans op aderverkalking dus. Ze verlagen de concentratie triglyceriden in het bloed waardoor bloedvaten minder belast worden. Olijven helpen verhoogde bloeddruk te verlagen. Ze hebben een goede invloed op de maag, lever en gal waardoor deze organen beter functioneren. Daarnaast verkleinen ze de kans op ziekten zoals verstopping, galstenen en diabetes mellitus. Sommige wetenschappers zeggen dat ze pijnstillend werken en zelfs net zo effectief zijn als paracetamol.

 

Heerlijke tapenade voor bijvoorbeeld een feestelijke gelegenheid.