Gezond Eten Met Thea

Sojayoghurt met granaatappel

SOJAYOGHURT MET GRANAATAPPEL

 

Nagerecht voor 4 personen.

Bereiding: circa 20 minuten.

Benodigdheden:
Halve liter soja yoghurt, 1 hand peer, 1 granaatappel, sesamzaadjes en evt honing.

 

 


Bereiding:

Snijd de granaatappel doormidden en weer door de helft. Pak een kwart vast en spreid hem iets open waardoor de pitjes er makkelijk uit komen. De witte velletjes kun je niet eten. Doe de pitjes in een schaaltje. De andere kwarten op dezelfde manier schoonmaken. Schil de pil en snijd in kleine stukjes. Doe in een glas op de bodem wat granaatappelpitjes. Vermeng de peer met de yoghurt en verdeel dit over de glaasjes. Dek af met granaatappelpitjes en strooi er wat sesamzaadjes overheen. Voor de zoetekauwen kun je er nog wat honing overheen doen.

 

Wat maakt de granaatappel zo bijzonder?

Granaatappel is al een hele oude vrucht die nog maar weinig gegeten wordt. Het bevat heel veel anti-oxidanten en dat helpt je immuunsysteem te verbeteren of op peil te houden. Ziektes als diabetes, hart-en vaatziektes, alzheimer en zelf bepaalde vormen van kanker kunnen door het eten van granaatappel afnemen of zelfs voorkomen worden. Prostaatkanker is hier een voorbeeld van waarmee de woekering van deze ziekte tegengehouden kan worden door het regelmatig eten van granaatappel. Het kan daarom ook heel goed dagelijks als sap worden gedronken. Griep of verkoudheid gaan sneller over door het eten van deze bijzondere vrucht. Het verlaagt het slechte cholesterol in het bloed (LDL). Symptomen die voorkomen tijdens de menopauze worden verlicht door het eten van granaatappel.