Gezond Eten Met Thea

Quinoa met kipfilet en spruitjes
QUINOA MET KIPFILET EN SPRUITJES

Hoofdgerecht voor 4 personen.

Bereidingstijd: circa 25 minuten.

Benodigdheden:

400 gram kipfilet in stukjes gesneden, 175 gr – 200 gram quinoa, 300 gram gesneden witte kool, 1 zak spruitjes, sesamolie, ketjap manis, 250 gram kastanjechampignons, 1 bouillon blokje, cashewnoten ongezouten.

 

 


Bereiding:

Marineer de kipfilet in een mengsel van 1 eetlepel sesamolie en 2 eetlepels ketjap manis en zet dit in de koelkast. Haal dit ongeveer een half uur voor het gebruik weer uit de koelkast om het op kamertemperatuur te laten komen. Borstel de champignons schoon met een borsteltje en snijd ze in plakjes. Doe de spruitjes in een pan en breng met de waterkoker water aan de kook. Doe dit bij de spruitjes samen met een half bouillonblokje en laat weer aan de kook komen. Na ongeveer 5 – 8 min zijn de spruitjes gaar. Giet in een vergiet en spoel ze af met koud water. Zodat ze niet meer verder nagaren. Volg de instructie op het pak van de quinoa en kook ze gaar. Ondertussen in een wok de olijfolie verwarmen en de kipfilet circa 3 minuten wokken. Voeg de witte kool toe en voeg eventueel een scheutje water toe. Laat even pruttelen. Voeg dan de champignons toe en als die iets geslonken zijn dan tot slot de spruitjes en de quinoa toevoegen. Goed verwarmen. Vlak voor het opdienen de cashewnoten er over heen strooien.

Waarom is dit zo gezond?

Quinoa lijkt op graan maar zijn de zaden van een plant die groeit in Zuid- Amerika. Het wordt gegeten als vervanging van rijst of pasta, maar het kan ook heel goed als ontbijt. Het bevat veel eiwitten zodat het eventueel ook in de plaats van vlees kan worden gegeten. Het heeft vele goede eigenschappen. Het stimuleert het metabolisme en voorkomt trek in tussendoortjes, omdat de glycemische index laag is. Dit voorkomt grote schommelingen in de bloedsuikerspiegel en wordt trager opgenomen in het bloed. Onderzoek heeft aangetoond dat quinoa de juiste hoeveelheden phyto-oestrogenen bevat waardoor dit ook geschikt is voor vrouwen in de overgang. Ook zorgt quinoa voor minder aanmaak van vet. Het bevat weinig verzadigd vet maar juist veel goede onverzadigde vetten. Het heeft een hoge voedingswaarde en de mineralen ijzer, calcium, fosfor, magnesium, samen met de vitamines E en B die in hoge dosis aanwezig zijn, maken het tot een zeer verantwoord product. Een leuke bijkomstigheid is dat het je helpt bij het afvallen.